Friday, February 26, 2010

..2010 crisis comments..

Posted by G.GNAK at 2/26/2010 11:19:00 AM
WARNING: INI ADALAH ENTRY YG PANJANG, KEPADA YG BERKENAAN SILA BACA, KEPADA YANG TAK BERKENAAN JUGA BOLEH BACA KERANA INI CERITA BIASA...OR KALAU TIDAK MAHU BACA, BOLEH JUGA BIARKAN SAJA IA SEPI...

rasanya dah tiba masa untuk aku luahkan apa yang selama ni terbuku dalam jiwa dan raga aku...mengambil kata-kata dari sebuah blog,

"Jangan halang pemikiran kita. elakkan mental block. jangan hadkan pemikiran kita. lihat satu perkara itu dari pelbagai sudut. makanya kita akan nampak banyak benda positif daripada benda negatif. luaskan pandangan sehingga 360° membolehkan kita melihat ape yang tersirat di sebalik sesuatu".

selama ni pemikiran aku macam ni dan masih macam ni jugak...tapi,n3 ini sekadar luahan hati dari seorang wanita yang mempunyai perasaan sayang kepada sahabatnya sendiri yang tak mahu hati sahabatnya terluka yang ak tahu aku sendiri akan regret later on kalau aku ckp face to face to her....walaupun dia menghantar msg pada aku yang agak melukakan yg berbunyi,

"ko pon unpredictable kebelakangan ni...aku x brani nak tegur sgt...kdg2 sikap ko tu buat aku tersinggung.better sengsorang...okie..bye..ws.."
.
untuk pengetahuan, kami baru je naek seminggu selepas mid-term break n cny...bru seminggu ni..n ak jmp dia pon baru 2,3 kali rasanya..itupon secara kebetulan if nak g lab or DIA yang cari aku sebab nak ajak teman g bli baju nikah dia,ada skali dtg blik ak ckp2 sikit pasal nak g tgk kak esah n Dr. nik...aku rasa tu je pertembungan kitaorng n dia ckp lately ak ni unpredictable??celah mane beb unpredictable ak tu??sikap aku yg mane yg menyebabkn dia tersinggung tu??aku nak tahu gak, tp aku mls nak rep msg dia sbb dia dah terang2an ckp bye,ws(mksudnyer of coz nak end msging kn??)...n pg ni dia jugak yang start msg ak ckp,hepi sbb nak hbs study,bla,bla,bla,,yada,yada,yada...n in the end,dia blh hntr last msg mcm tu kat aku??ak rase dgn membls msg dia di pagi hari jumaat yg mulia,maulidurasul ni adalah suatu kesilapan....msg dia membuatkan aku rasa sakit hati,n apesal dia nak spoil mood ak pg2 ek??ape pointnyer?n selama seminggu naek cuti ni, aku avoid gak diri aku dari jmp dia coz aku tahu dgn berdekatan dgn dia yang masih ada crisis ngn lg sorng kawan aku tu menyebabkan ak rasa akward...jd,better diam jelah if xde hal..tup2,apesal dia plak yg mcm nak cari pasal ngan aku ek??tak faham~~

ak dah jnji dgn seorng kawan yg ak nak post comment pasal crisis dis ngn kwn ak ni..cm pening ckit...ok gadis yg aku cte yg spoil mood pg ak tu gadis A n kwn yg ak jnji nak post tu gadis J....AnJ ni diorg ada crisis cm 1 week g2 b4 cny break...mase tu aku dah ada comments ak pasal ni,but aku nak tggu n tgk ape progression diorng ble dah blek umah mse break tu..n ak pon nak diorng figure out sndri jln penyelesaian terhadap crisis diaorng tu...but,nothing better,nothing worse...maybe slightly worse...kedua-dua gadis ni pada aku bersalah...n sebenarnye kesalahan dan bnd yg terjadi dah settle awal2 lg if diorng saling memahami....sbb puncanyer pon misunderstanding or not understanding each other...

For gadis J:
kesalahan yg ko buat mungkin ko terlampau emo time tu..n ko emo pad orng laen..bkn pada gadis A time tu..tp emo ko terkena tempias pd group mate yg laen...n ko pon ada terkasar pada gadis A sewktu kejadian emo tu terjadi...n the damage done dear..gadis A terluka n susah nak forgive apatah lg forget pasal bnd tu...sbb kita smua tahu gadis A mmg pendendam orngnyer....tp,bnd yg dah berlaku kita tak leh nak reverse rite...ko try dah say sorry to her...tp,ko dpt msg yg lagi menyakitkan hati kan...aku puji sikap meminta maaf ko tu....mmg patot dilakukan bg seorng yag sudah bersalah n nak menjernihkan smula hubungan....tp,xsmua orng mampu memberi kemaafan..ko kena ingat tu J...wlupon gadis A bg msg ckp dia maafkan ko, tp dia xleh nak lupa pasal ape yg ko dah buat pd dia, jadi pada aku tu maksudnyer dia masih tak memafkan ko lagi...kemaafan yg diberi tu takde bezanya dgn 'aku tak maafkan ko'..sbb in the end,takde yg berubah,betol x?sbb kata maaf tu bermaksud kita ikhlas melupakan kesalahan orng laen dan menerima dia smula dlm hidup kita...dan apa yg ko blh buat skrng is be professional n just move on...dlm hidup,kita jmpa rmi jns orng,n cuma beberapa je yg blh menerima dri kita seadanya,yg blh memaafkan dan menerima kesalahn kita, yg menghargai dri kita, yg blh menerima perbezaan dlm dri setiap manusia...seandainya orng xleh nak trima dri kta,dia xleh nak maafkan kita wlupon dah bersama slama hmpir 4 thun ni, then u deserve a better person who valued you...anggaplah ini adalah satu pengalaman dlm hidup, kenangan yg ko pnh jmp dgn orng mcm ni..jgn biarkan dia tinggalkan kesan yg mendalam dlam hati ko sbb ko pon tahu jugak dia pon lama kelamaan akn melupakan kenangn yg pernah melukakn dia...jd mengapa ko perlu ingat??just move on dear....ingat msg selvi...

For gadis A:
wlupon aku tahu dia tak akan membaca entry ni, tp aku dedicate ni specially untuk dia after this 4 years....kau bermula sbgi kwn aku, yg mana hati kau juga terluka ngn member2 baek ko masa 1st year...kau ckp kami sempoi, nak kwn dgn kami, aku yg ckp bnd2 ni ngn J n Y....diaorng x ksh sbb kami mmg sempoi..tp, bila dah lame2 kwn ak tahu ak tak berapa serasi dgn ko mcm mana ak serasi ngn J,Y,E n E...bnyk bnd sepanjang kita kwn yg aku telan sndri n aku bkn mcm ko yg akn ckp direct,'ak tersinggung ngn sikap ko...' sbb kita berbeza...tp, in this 4 years i accept you for who you are...hati aku ckp, 'stiap orng berbeza, accept je nazirah...',,selama hampir 4 tahun ni gak ak try adapt ngan sikap ko....smpi sekarng juga n smpi bila2 mgkin....tp, bila crisis ni jadi, aku rasa terpanggil jugak nak komen sikap ko..wlupon selama aku kwn ngan ko,ko yang suka mengomen peribadi orang, orang tu cmni, orng tu camtu..aku tak suka komen pasal orang...n ak rasa annoyed sgt bla ko cte...tp, ak diam n try respond to you,becoz u're my friend...n i love u as u are...

aku fhm perangai ko yg sgt susah nak maafkan orng ble hati ko btol2 terguris..apatah lg gadis J menggunakan physical mase dia emo tu...ak tahu tu...ko ckp, ni 1st time orng wat ko cmni n kwn yg agak rapat gak wat kt ko...ko xleh nak lupakan...ak tahu tu..tp, ble ko hntr msg pd gadis J, mencarut dia yg bukan2...masukkn skali pasal silat, komen pasal yun,komen pasal aku...pada aku, ko dah melampau....ko tnya gadis J, 'aku ni sebaya ko ke ko leh wat cam2?'...n ak sgt tak suka statement ko ni...kalau ko dah cukup dewasa, perangai ko sekarang ni dewasa ke?pada aku tak...ko matured ke mcmni??aku rasa x...bila orng matured, dia x letakkn perasaan dia 1st rank dlm judge ape2 pon..tp,ko??ak tahu gadis J salah..dia minta maaf, n sebagai seorng yg lebh tua yg mintak dirinya di hormati, adakah ko patot membls msg gadis J mcm tu??bkn kah sepatotnya seorng yg matured, yg ko sering ckp ada pd dri ko, patot memaafkan kesalahan seorng sahabat, menegurnya secara baek dan berkhemah???bukannya dgn menghantar msg yg mengeruhkan lg keadaan..kalau mcmni lah perangai ko, ak mmg tak respect ko sbgi kwn apatah lg as an elder...aku tahu ko pon ada perasaan tp, ni kwn yg dah lama bersama ngan kita...sbb 1 kesalahan ni, hbs smua persahabatan kita slama 4 thun kt cni??ni yg ko nak??ko pnh ckp kt ak dlu, 'jijie, ak tgk ko klu ngn aku cm control ckit, x mcm ngn J n Y......'sbb ak tahu klu aku lyn ko mcm ak lyn J n Y, ko dah lama akan kecik hati ngn aku..ak slalu keep a boder between ko n aku..wlupon ko x state yg ko mahu diri ko di respect as kakak, tp, stiap kali cm ada orng yg menyakitkan ati ko,ko mst ckp,ingat aku sebaya ke dgn dia..respectlah ckit..mungkin sbb ak slalu bersama ko n aku tahu perngai ko cmne yg membuatkan ak sntiasa jage border tu...sbb klu ak bersama ngn J n Y kami tak keep border sgt, mungkin sbb kami SEBAYA...mungkin sbb tu....ak harp gadis A ni akan lbh dewasa dri ape yg dia fikirkan..mungkin seseorng fikir bila dia lebh tua dr seseorng dia lebih matured..sesungguhnya, pdpt tu slh....dn tahap kematangan seseorng bukan bergantung pada umur dan angka..dan kalau kita nak respect pada orng bukan setakat pada yang lebih tua, malh pada yg sebaya dan yang lebih muda...ingat tu,jgn slah konsep..jgn jdkn alasan diri lebh tua untuk di hormati....renung2kanlah dan fikir2kanlah gadis A,apa yang ko buat ni adakah melambangkan kedewasaan ko??di tahap manakah kedewasaan ko....kerana stiap orng ada childish site yg dia sndri xperasan...

n pasal tuduhan period tu.....kenapa salahkan hormone??takde niat di hati nak melukakan hati kwn2 di sekeliling...sepatotnyer klu dah tahu gadis J tu tak mahu di tegur jika dia sdg period or mrh, just let her be....knp menjolok sarang tebuan??padahnya?mcmni lah..ada crisis...yg slh??hormone??prnh muhasabah dri sendiri x??prnh fikir slh sndir??prnh try put yourself in other shoes??prnah fikir positif x knp bnd ni smua berlaku??knp kdg2 aku rase ko xpnh pk bnd2 yg jd kt sekeliling ko ada hikmahnya...ko blh ambil jln yg positif dgn memaafkan tp ko amek jln negatif dgn mempertahankan,'ak nak dia tahu aku ni sape, n dia x leh wat aku cam tu....'.yg pntg ko dah buat pilihan ko kan..aku tak de hak nak ubah..its your life anyway....n jgn ckp ko tmpt lepas geram mase period...ko pon sama juga dgn kami...wlupon ko ckp yg ko maintain mood ok je mase nak period, xde nak lepas2 geram,pandai control lah smua, its a lie...ko bkn x buat smua bnd tu, tp ko x buat dpn kami..ko buat dpn bakal HUSBAND ko, ko sndr pnh ckp bnd ni ngan ak...sbb kami single,hidup kami cuma shabat sekeliling, kolah kena tempiasnya....jd, sbgi kwn, xleh ke kami meminta sedikt pengertian dari orng yg kami sayang sebagaimana orang yang sayang ko memahami ko dan menerima ko sbgi suri hidup dia??tp,aku fhm....kita hanya kwn yg hidup kita bukan dehabiskn dengannya....jd, ko memilih untuk tidak mengerti....

untuk semua:
jd, mungkin ini je n3 komen pasal crisis tu...ni pon dah pnjng rasenyer..bnyak lg nak komen, tp bnyak dah lupa...sbb ape2 yg prnh berlaku antara gadis J, gadis A mahupon gadis Y n E selama 4 tahun ni, apa2 kesalahan yg korng prnh buat pada aku or menyinggung perasaan aku, aku jns orng yg mudah memberi kemaafan dan aku memilih untuk mengerti diri kalian....aku harap korng pon beri aku kemaafan dicelah-celahan hati kalian seandainya n3 ni menyalakan api kemarahan dlm dri korang semua~~

mohon secebis pengertian dari seorang sahabat kepada sahabatnya yang lain, mungkin diri ini serba-serbi kekurangan dalam melontarkan kata-kata yang mungkin bisa mengguris jiwa dan hati kalian yang membaca...
sesungguhnya, aku insan biasa

adios~

2 comments:

Unknown on February 27, 2010 at 4:28 AM said...

trima kasih yer gjee..erm byk mbantu gak n3 ko tu..mybe one day it'll be gone with wind..kui3 nilah ayt ko hasil baca novel online..muahaha.. alhmdulilah..i should try 2 be less sensitive n more relax..chaiyo2

G.GNAK on February 28, 2010 at 1:13 PM said...

chaiyo'!!!
kerana dirimu begitu berharga~~

 

G.GNAK Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei